Fotos BMW M5 E39 Touring a subasta, el coche que nunca existió

cybermad

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A subasta un BMW M5 E39 Touring, el coche que nunca existió

27 julio, 2023
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En 1998, la marca bávara lanzó el tercer BMW M5 de su historia, correspondiente a la generación E39, una de las berlinas deportivas más apreciadas por los aficionados al motor. Aunque existía, como ahora, una versión familiar del Serie 5, la opción más potente era el 540i, pero no había un M5 familiar. Sin embargo, aquí tenemos la subasta de un BMW M5 E39 Touring… un coche que nunca existió. ¿O sí?

En realidad no es un M5, pero es lo más parecido a un BMW M5 E39 Touring de fábrica que vas a ver. En 2015, el equipo de Bavarian Professionals fusionó un 540i Touring de 2002 con 209.000 kilómetros con un M5 E39 de 2003 que tenía apenas 46.000 kilómetros. Para ello, desmontaron ambos coches y el 540i fue completamente reconstruido con el motor y todas las ‘tripas’ del M5.

A subasta un BMW M5 E39 Touring, el coche que nunca existió
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Tampoco se pasó por alto ningún detalle en el exterior a la hora de replicar el aspecto del M5 en el 540i Touring. Partes como los paragolpes delantero y trasero, los retrovisores, las luces de posición laterales y los intermitentes se adaptaron a la berlina familiar y en el interior no faltaban el volante del M5, los asientos deportivos, indicadores M5 y los umbrales de las puertas específicos. El proceso de transformación duró más de un año y la factura ascendió a 66.000 dólares, unos 59.500 euros al cambio.


Bajo el capó tenemos el motor S62 V8 de 4.9 litros que produce 400 CV, unido a un cambio manual Getrag de seis velocidades y un diferencial de deslizamiento limitado. Cuenta con frenos antibloqueo, control de aceleración, control dinámico de estabilidad y dirección asistida Servotronic. La velocidad máxima estaba limitada a 250 km/h, aunque la revista alemana Auto Motor und Sport afirmó en su momento que podría superar los 300 km/h sin el limitador.

El coche será subastado el próximo 18 de agosto en Bonhams. Es la única oportunidad de tener un M5 E39 Touring y se estima que la venta alcance una cifra entre 60.000 y 80.000 dólares (54.000-72.000 euros).

 

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https://www.bonhams.com/auction/28011/lot/68/2002-bmw-m5-touring-vin-wbadr63462gn92245/

2002 BMW "M5" Touring
THE QUAIL AUCTION
18 August 2023, 11:00 PDT
Carmel, Quail Lodge & Golf Club
Lot to be sold without reserve

US$60,000 - US$80,000


image


2002 BMW "M5" Touring
VIN. WBADR63462GN92245


4,941cc DOHC V8 Engine
Multipoint Fuel Injection
400bhp at 6,600rpm
6-Speed Manual Transmission
4-Wheel Independent Suspension
4-Wheel Disc Brakes

*A meticulously built M5 wagon based on a 540i Touring
*Full BMW M5 drivetrain, interior, and exterior trim
*Over $66,000 in receipts detailing the build
*The most perfect car that BMW never built



THE CAR OFFERED

Commencing in the early 1980s with the 'homologation special' M3, BMW Motorsport GmbH went on to create its own powerful 'M-Power' brand of performance-enhanced luxury saloons. The first (E28) M5 debuted at the Amsterdam Automobile Salon in 1985, its combination of a 268bhp six-cylinder engine in a relatively lightweight bodyshell making for outstanding performance. When the 5-Series was updated to E34 specification for 1989, so was the M5, its engine growing to 3,535cc and producing 315bhp, which allowed BMW to claim that it was 'the most powerful production saloon in the world'.

When the next (E39) iteration arrived in 1998, it marked a switch away from BMW's traditional inline six-cylinder engine to a new 4.9-liter V8 - type S62 - which delivered its 394bhp via a Getrag six-speed manual gearbox. A limited-slip differential formed part of the suitably strengthened 5-Series transmission, while the suspension likewise had been extensively modified to cope with the M5's greatly increased performance. Anti-lock brakes, EML ('drive by wire') throttle control, and Dynamic Stability Control (DSC) were standard, while the Servotronic power assisted steering was speed sensitive. Once again, BMW choose to limit top speed to 155mph, but the respected German motoring magazine Auto Motor und Sport has stated that – de-restricted – the E39 M5 has topped 300km/h (186mph) in some tests.

The E39 BMW M5 has attained status as one of the most legendary sports sedans ever made. Despite all of the accolades that it has achieved, it has always fallen short in one crucial area: the ability to haul small furniture and plants. While BMW offered the E39 as a wagon, the most powerful options available was the 4.4-liter V8 powered 540i—which was only offered with an automatic transmission in the US.

The mythical creature offered here is about as close to a factory-built E39 M5 Touring as one can get without having both a time machine and the ability to affect BMWs production plans in the late 1990s. Starting in June of 2015 with a 2002 540i Touring that had 130,000 miles and a salvaged 2003 M5 donor car with under 29,000 original miles, the mad scientists at Bavarian Professionals, Inc went about marrying the interior and drivetrain from the M5 into the 540i. A process that took over a year, the 540i was fully disassembled to 'body-in-white' and rebuilt to be stronger, faster, better.

Finished in Jet Black over black leather, nary a detail was missed in replicating the interior and exterior look of the sedan and applying it to the wagon. While the basics like the front and rear bumpers were matched to the sedan, so were the mirrors, side marker lights, M-sport steering wheels and seats, M5 gauges, and even the sill plates in the doors. Receipts for the conversion—not including the cost of the donor cars—totaled over $66,000. Since emerging from the shop in its new, more awesome, long-roof form, a further $9,000 in service and routine maintenance has been performed over the course of the last eight years and roughly 4,000 miles.

While anyone can get a Mercedes-Benz E55 or E63 Wagon, Audi RS6 Avant, or even a Porsche Panamera Turbo SportTurismo—short of building your own E39 M5 Touring, this is one of your only chances to get this beast that represents the future we were promised in our dreams.
 

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Curioso. :amo2: ¿Cómo se comportará este M5 respecto al original? ¿Cuánto peso se añade, de media y a ojímetro, por ser frutero? Son preguntas reales que hago. :LOL:
 

cybermad

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Curioso. :amo2: ¿Cómo se comportará este M5 respecto al original? ¿Cuánto peso se añade, de media y a ojímetro, por ser frutero? Son preguntas reales que hago. :LOL:
Pues si el 540i pesaba 1.705 kg, el 540i touring 1.815 kg y el M5 1.795 kg, así a ojo y apoyado en la barra de bar son 110 kg más por ser frutero y 90 kg por ser M, dan 200 kg más que se pondría en unos 2.015 kg:finga:
 
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Pues si el 540i pesaba 1.705 kg, el 540i touring 1.815 kg y el M5 1.795 kg, así a ojo y apoyado en la barra de bar son 110 kg más por ser frutero y 90 kg por ser M, dan 200 kg más que se pondría en unos 2.015 kg :finga:

o_O Hostia, tanto?? Le echaba 20-40kg de más, pero bueno, interesante dato, gracias @cybermad !! :)
 
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